درمان ریزش مو
نوشته شده توسط : pari

شپش سر

آلودگی به شپش بیماری به‌شدت واگیرداری است که بارزترین علامت آن خارش شدید کف سر است. شپش سر حشره‌ای ریز است که از خون انسان تغذیه می کند. شپش‌های ماده معمولا روی ساقه مو و نزدیک به کف سر تخم می گذارند و به ساقه مو می چسبند. شپش ها حدود ۸ تا ۱۰ روز بعد از تخم بیرون می آیند و با سایر شپش ها شروع به خوردن خون فرد می کنند. تخم شپش می تواند برای مدتی طولانی خارج از بدن (مثلا روی شانه، اثاثیه منزل یا اشیاء پارچه‌ای) زنده بمانند.

راههای پیشگیری از شپش سر
– هنگامی که موهایتان خیس است با استفاده از یک شانه ریز و پر دندانه (شانه شپش) سرتان را شانه کنید تا درصورت ابتلا به شپش آن ها را روی دندانه‌های شانه مشاهده کنید. همچنین می توانید کف سرتان را با استفاده از نور قوی و ذره‌بین (درصورت لازم) بررسی کنید.

– وسایل خانه از جمله پارچه ها، حوله ها و کلاه ها را در آب داغ بشویید و حداقل برای بیست دقیقه داخل خشک‌کن بیاندازید تا خشک شوند.

– هر شیئی که فکر می کنید فرد مبتلا در ۴۸ ساعت گذشته با آن تماس داشته را حداقل برای ۵ دقیقه در آب داغ بگذارید.

– از شانه، برس، کلاه، حوله، لباس، تخت خواب، هدفون، اسباب‌بازی‌های پشمی و سایر وسایل شخصی افرا مبتلا به شپش استفاده نکنید.
 ریزش مو (آلوپسی)

آلوپسی و یا به عبارتی کچلی یکی از بیماری های پوست سر است که بر اثر ریزش مو اتفاق می افتد. سیستم ایمنی بدن گاهی به اشتباه و به دلایل نامشخص رشد موی سر را متوقف می کند. در نتیجه با ریزش تدریجی مو، سر فرد کچل یا کم‌پشت می شود. این کچلی گاهی حتی ممکن است به غیر از کف سر قسمت‌های دیگر بدن را هم در بر بگیرد. مو در بیشتر افراد به صورت همزمان بعد از ریزش دوباره رشد می کند اما معمولا بعد از مدتی دوباره می ریزد. عوامل ژنتیکی و محیطی نقش مهمی را در ریزش مو ایفا می کنند اما گاهی هم این عارضه به صورت فصلی اتفاق می افتد.

درمان ریزش مو
برای درمان ریزش مو می توان از داروهای موضعی، داروهای مصرفی و یا حتی تزریقی استفاده کرد. از جمله
تزریق موضعی استروئید (برای سرعت بخشیدن به رشد مو)
محلول یا ژل کلوبتازول (نوعی استروئید موضعی قوی)
کرم آنترالین (نوعی تحریک‌کننده موضعی)
درمان با اشعه لیزر
استروئیدهای موضعی پلاس ماینوکسیدیل (Rogaine)
استروئیدهای مصرفی از جمله پردنیزون (هرچند این داروها تاثیر بلندمدت ندارند و برای استفاده درازمدت توصیه نمی شوند)
شوره سر از بیماری های مو
شوره یا همان پوسته یکی از عوارض رایج و غیرواگیردار پوست است که در قسمت‌هایی از پوست که پر از غده چربی هستند (از جمله صورت، کف سر و بازو) دیده می شود. وقتی چنین عارضه‌ای رخ می دهد، سلول‌های پوست بیش از حد تولید شده و گاهی باعث قرمزی و خارش (التهاب) پوست سر می شوند. البته شدت این عارضه در افراد متفاوت است. شوره در حالت ملایم فقط باعث ایجاد پوسته‌های ریز در سر می شود اما اگر شدیدتر باشد ممکن است حتی باعث قرمز شدن قسمت‌های وسیعی از پوست شود.

شوره گاهی بر اثر استرس، فصل زمستان و  نشستن موی سر تشدید می شود. با اینکه هیچ درمان قطعی برای شوره سر وجود ندارد، با استفاده از شامپوهای دارویی می توان آن را کنترل کرد.

درمان شوره سر
کرم یا محلول کورتیکواستروئید
استفاده موضعی از محصولات سولفور یا سولفاستامید
شامپو یا کرم کتوکونازول

 

دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو در شمال تهران

https://riyahi.doctor/





:: برچسب‌ها: #ریزش-مو , #شپش , #شوره-سر ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: